Vegetariáni – na toto si dajte pozor!

Nech už je váš názor na vegetariánsku stravu akýkoľvek, prináša so sebou nespochybniteľné zdravotné benefity. Zvýšený podiel rastlinnej potravy má za následok vyšší príjem antioxidantov, určitých vitamínov (C, A, E), zdravých tukov a vlákniny.

zeleniový špíž
 
Základňu vegetariánskej stravy tvorí:

  • ovocie
  • zelenina
  • strukoviny
  • celozrnné produkty
  • orechy a semená
  • mliečne výrobky (lakto-vegetariánstvo)
  • vajcia (ovo-vegetariánstvo)

 
Z uvedeného je zrejmé, že aj popri vegetariánskej ideológii sa dá stravovať pestro, no všetko si vyžaduje cvik. Spočiatku určite nebude jednoduché zabezpečiť dostatočný príjem bielkovín, z dlhodobého hľadiska zase môžu chýbať dôležité minerály a stopové prvky, ako napríklad železo, zinok, vápnik – a napokon, dôležitý vitamín B-12. Práve naň si v dnešnom článku posvietime.
 
Vitamín B-12je inak nazývaný aj kobalamín a zohráva v tele dôležitú úlohu. Je nevyhnutný pre tvorbu genetického materiálu každej bunky, pre správnu funkciu imunitného systému. Okrem toho zohráva nezastupiteľnú úlohu pri tvorbe červených krviniek. Zdrojom tohto vitamínu sú výlučne produkty živočíšneho pôvodu, preto sú jeho nedostatkom ohrození najviac vegetariáni, ktorí obmedzujú príjem akýchkoľvek potravín živočíšneho pôvodu – a teda zo svojej stravy vylúčili mliečne výrobky a vajcia.
 
Nedostatočný príjem kobalamínu sa spravidla neprejaví hneď a prídete naň až po rokoch. Jeho denná potreba je približne 2 – 3 mikrogramov, a keďže v pečeni sa ukladá do zásoby (závisí od viacerých faktorov, väčšinou ide o množstvo 2 – 5 miligramov), telo si samo dokáže vykryť niekoľkoročný deficit z potravy. Problém nastáva, keď si vnútorné zásoby minieme a začneme pociťovať nepríjemné prejavy jeho nedostatku.
 
Ako sa prejavuje nedostatok vitamínu B-12?

  • chudokrvnosť
  • chudnutie
  • zhoršenie pamäti
  • poruchy svalovej koordinácie, tras
  • znížená duševná výkonnosť

obilniny
 
Riešenie?V prípade, že ste prísny vegetarián, možností nie je mnoho. Môžete zvážiť prejdenie na ľahšiu formu vegetariánstva, tzv. lakto-ovo-vegetariánstvo – a pokúsiť sa kobalamín doplniť prirodzenou cestou zo stravy. V opačnom prípade vám zostáva už iba možnosť chýbajúci vitamín suplementovať doplnkami z lekárne.

Post Author: